söndag 1 december 2013

Thanksgiving i Chicago!

Jaha nu sitter jag här igen på flygplatsen i Minneapolis efter nästan fem dagar i Chicago. Det var jätteroligt att träffa kära faster igen och vi har haft det jättebra! Eller jag tycker i alla fall att vi har haft det jättebra så jag hoppas att hon tycker det också. Vi har haft otroligt tur med vädret! Det har i och för sig blåst en hel del och varit ganska kallt men solen har skinit varenda dag och det fanns ingen snö.

På onsdagen så gjorde vi inte så herrans mycket. Jag anlände till Chicago någon timma före Anette så jag letade upp vart hon skulle komma ut någonstans och väntade glatt där. Vi tog en taxi in till city och vårt hotell. Efter att vi hade checkat in på vårt hotell som för övrigt var superfint och jättestort så begav vi oss ut på stan i jakt efter lite kläder till Anette. Det blir ju lite shopping när man har glömt halva sin packning hemma. Det tog inte länge dock innan vi både ledsnade eftersom vi var ganska trötta, speciellt Anette som hade rest hela dagen, så vi letade istället upp ett ställe där vi kunde käka en tidig middag. Vi hittade en mysig liten bar med lite för mycket juldekorationer och fick äntligen mat. Lasagne blev det. Anette blev lite ställd dock över de enorma portionerna som man får här borta. Det blev en tidig kväll i onsdags då vi båda sov innan halv åtta.

De resterande dagarna har vi börjat med en morgonpromenad följt av frukost påväg tillbaka till hotellet. Vi hittade ett favoritställe som heter Wildberry där de serverade pannkakor, bland annat. Ett jättemysigt ställe som alltid var packat med folk.

Torsdagen spenderades shoppandes längst The Magnificent Mile, som är en lång shoppinggata i Chicago, följt av Thanksgiving middag. Fredagen så var vi på Chicago Art Institute samt att vi tänkte åka upp i Willis Tower (f.d. Sears Tower) men när de vid dörren sa att det var 2,5 timme upp till toppen från dörren så ångrade vi oss ganska snabbt. Det blev istället en sväng i butikerna igen. I fredags så var det den så kallade Black Friday här i USA vilket innebär rea i massor. Alla butiker sänker sina priser och folket blir som tokiga. Vissa butiker öppnar redan klockan fyra på morgonen och då kan folk ha köat hela natten. Helt sjukt! På nyheterna på morgonen så visade de köerna utanför vissa butiker och hur folket blir som galna så fort dörrarna öppnas. När vi gick ut på vår morgonpromenad vid åtta så mötte vi människor som hade händerna fulla med shoppingpåsar och påväg hem.

På lördagen, efter frukost på favvostället, så skyndade vi oss till Willis Tower för vi tänkte att det kanske inte skulle vara så mycket folk där på morgonen. Vi kom precis i grevens tid för vi fick åka upp på en gång men sedan kom det jättemycket folk och kö bildades ganska snabbt. Vyn över Chicago var jättefin uppe från SkyDeck, 103 våningar upp, i Willis Tower. Lite synd bara att man är höjdrädd men det gick riktigt bra. Vi vara till och med ut på en så kallad ”ledge”, en utskjutande glasbur där man såg alla husen under sig. Efter Willis Tower så begav vi oss till ”The Navy Pier” vilket vi trodde skulle vara ett mini Gröna Lund men det var lite av en besvikelse för det fanns i princip bara ett pariserhjul. Inte för att vi hade tänkt åka något men vi hade förväntat oss något större. Vi hade också planerat att vi skulle äta en riktig hotdog, en sådan som man ser att folk köper ur vagnar på gatan, ni vet sånt där som man alltid ser på film. För det första så hittade vi inget stånd någonstans i Chicago men vi hittade en restaurang som serverade sådana korvar. Vi blev jättebesvikna dock! Inte alls gott plus att det var som att korven inte ens var tillagad, möjligtvis mikrad.

Idag hann vi inte med så mycket mer än en morgonpromenad och frukost/brunch innan det var dags för mig att åka till flygplatsen. Mitt flyg gick redan vid fyra tillbaka till Minnesota medan Anettes flyg inte går förrän tio ikväll. Så hon stannade kvar i city för ytterligare lite shopping innan resan tillbaka till Sverige. Allt som allt så var det en jättebra Thanksgiving weekend och jag skulle inte ha velat spendera den på något annat sätt! 

Nu ska jag försöka döda ytterligare 2,5 timme här på flygplatsen innan min shuttle tillbaka till Mankato går vid nio.

 
Kanske skulle ha köpt den här på flygplatsen...

Mamma hade skickat med ett litet paket med Anette. Inte fel med skumtomtar inte! 

Drack drinkar gjorde vi!

Ena baren på hotellet

Thanksgiving turkey! 

Vyn på morgonpromenaderna

Frukost på Wildberry's (glömmer alltid att ta bilder innan jag börjat äta…ett tecken på att man är glupskt kanske)


The Bean

Utsikt från Willis Tower







En tegelsten snodd från Sverige och ingjuten i en yttervägg på en byggnad i Chicago

Navy Pier


Anettes Chicago Dog

Min Dallas Dog


Ännu fler drinkar

Efterrätt sista kvällen. Observera att detta är en stor mattallrik!





4 kommentarer:

  1. Det är spännande att följa din resa "over there", nu sedan jag börjat läsa bloggen ser jag fram emot fortsättning följer. Vad modiga ni var som klev ut på "ledgen" , själv fegade jag ur ifjol. Hoppas du orkar fullfölja plugget trots alla äventyr. Ha det så väldigt bra på din rundtur när skolan slutar!
    Moster Gunnie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad kul att du läser min blogg! Försöker uppdatera så mycket jag kan men ibland så hinns det helt enkelt inte med. Ska försöka uppdatera så ofta som möjligt när vi reser runt nu efter skolan.

      Ja som höjdrädd så var det lite sådär att vara ute på ledgen men det gick förvånansvärt bra ändå tycker jag. Värst var hissen upp och ned! Skakade fruktansvärt mycket.

      Kram!

      Radera
  2. Hej!

    Vill verkligen tacka för all uppdatering Du gjort på Din blogg.
    Jag förstår inte hur Du hinner med både att göra så bra ifrån
    Dig i skolarbetet, resa runt och uppdatera oss här hemma.

    Hoppas att Du fortsätter att förse oss med reseskildringar
    under vistelsen på Hawaii.

    Trots att vi alla är en aning avis på DIg går våra varmaste och käraste tankar till Dig från oss alla både i Arnäsvall, SIgtuna och Sundsvall

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag blir så glad att höra att ni är så många därhemma som följer min blogg! Jag ska göra mitt yttersta till att uppdatera så ofta som möjligt här på Hawaii och under resten av resan.

      Massor av kramar till er alla! :)

      Radera