söndag 22 december 2013

Pearl Harbor

Aloha everybody!

Dagarna bara rinner iväg härborta och idag så har vi redan varit här i en hel vecka. Julafton närmar sig om bara tre dagar vilket känns helt surrealistiskt! Visst har jag firat jul utomlands förut men då har ju alltid hela familjen varit med så det kommer kännas konstigt att nu fira jul utan alla därhemma.

I förrgår kom resterande svenskarna hit till Oahu. Amanda bor på vårt hotell så henne har vi redan hunnit träffa men igår kväll så mötte vi upp Anton, Nina och Sara (de tyska tjejerna). Det ska bli kul med lite nytt folk! Tydligen så är det några andra svenska tjejer från Sannas klass som också ska hit så vi blir nog ett gäng på julafton.

Igår åkte vi tillbaka till Kailua Beach, vårt lilla paradis. Vi ville visa Amanda hur otroligt fint det var där. Det var lite halvdåligt väder med moln och någon regnskur på slutet samt väldigt blåsigt så det var lite trist. Dock så var det nog rätt bra för mig för jag har lyckats dra på mig lite sol/värmeutslag som jag har en tendens att få ibland när jag är utomlands. Ibland undrar jag om det inte kan vara solkrämen som också bidrar till utslagen. Men som jag sa till de andra…det här ger ju dem en chans att komma ikapp i brunhet J Ibland är jag faktiskt rätt så glad över mina gener!

Nu är det bara lite mindre än en vecka kvar tills vi åker vidare mot San Francisco. Det finns så himla mycket som man skulle vilja göra här fast samtidigt så är det så otroligt skönt att bara ligga på stranden och ha lite semester. Det hade varit jättekul att åka till The Big Island och se vulkanerna och så men det finns nog inte tillräckligt med tid till det tyvärr. Som planerna ser ut nu så blir det nog som så att vi hyr bil och åker upp till The North Shore där det finns en massa fina stränder kända för bra surfing…synd bara att man inte surfar själv.

Idag har vi varit i Pearl Harbor hela dagen. Mycket intressant ställe! Först så fick vi gå ombord på USS Bowfin, vilket är en ubåt. Sedan bar det vidare till USS Arizona Memorial, ett stort krigsfartyg som sjönk utanför Pearl Harbor när Japan attackerade USA den 7 december 1941, vilket ledde till att USA gick med i Andra Världskriget. Efter det så fick vi gå ombord på USS Missouri, fartyget där fredsavtalet skrevs på och satte punkt för Andra Världskriget. Sjukt coolt att ha varit ombord på det fartyget! Vi gick på en guidad tur med en väldigt intressant gammal man som guide. Mannen hade själv varit en flottans man och hade mycket intressant att berätta. Vi fick även gå runt inne i fartyget och se hur dem ombord hade levt. Efter det så fortsatte vi till Pacific Aviation Museum där vi fick se en massa gamla flygplan som hade använts i flera olika krig. Det var också väldigt intressant och man fick gå in i vissa flygplan, stora som små, fast dem luktade inte nå gott direkt om jag ska vara ärlig.

Nu ikväll så ska vi ut och käka och sedan förhoppningsvis möta upp alla de andra svenskarna som har kommit hit så det ska bli kul.

Bilder kommer imorgon för jag orkar inte ladda upp det nu, så himla segt internet!


Ha det gött till nästa gång eller Aloha som dem säger over here!


2 kommentarer:

  1. Blev mycket förvånad när posten kom nyss. Jättetack för julkortet. Blir mycket glad att du hinner tänka på oss här hemma.
    Njut så mycket du kan av semestern så du är utvilad tills skolan börjar.
    God jul & Gott Nytt År
    önskar moster Marie med familj

    SvaraRadera
  2. Det var så lite så! Vad roligt att du blev glad! Kram

    SvaraRadera