söndag 15 december 2013

Sista veckan i Mankato & Hawaii!!

Ja ni nu var det ett väldans bra tag sedan som jag bloggade! Har haft supermycket att göra den gångna veckan med hela 6 finals (sluttentor). Började i torsdags förra veckan med en tenta, sedan fortsatte jag med 3 st på måndagen, 1 på tisdagen och 1 på torsdagen. På det hela så tror jag nog att det har gått rätt så bra. Har redan fått reda på mitt slutbetyg i 2/5 kurser och fick faktiskt A och A- så jag är nöjd so far. Det hände dock en helt otrolig sak när jag på måndagen skulle göra den 3/3 tentan för dagen och läraren säger att han har ett julkort till oss alla. Åh vad snällt av honom var första tanken! Vi öppnade våra kort och inuti så hade han skrivit hur det låg till för oss alla och i mitt så stod det att hitintills så låg jag enligt honom på ett A- och att jag nu fick möjligheten att acceptera det slutbetyget eller chansen att göra sluttentan med risken att få ett lägre betyg. Helt otroligt konstigt! Skulle ju aldrig hända i Sverige! Jag tackade i alla fall för mig, skrev under pappret och tog mitt A- och gick!

Förutom finals så har det inte hänt så mycket annat den sista tiden. Jag har packat och städat ur mitt rum i korridoren och sagt hej då till alla härliga människor som man träffat under dessa fyra månader. Känns jättekonstigt att man har varit här så pass länge redan!

I fredags så började i alla fall resan till Hawaii och ön Oahu, en resa som tog en herrans massa timmar så vi var otroligt trötta när vi kom fram kl. 18 lokaltid (22 Mankato tid och 05 svensk tid dagen efter). Det är hela 11 timmars skillnad mellan Hawaii och Sverige så nu när jag är i full gång med detta inlägg så är kl. 11 söndag dag medan hon i Sverige är kl. 22 söndagkväll.

Här på Oahu har jag i alla fall med mig Carina, Sanna, Erik och min kompis Nathalie hemifrån (jättekul att hon äntligen har kommit!). Lite senare kommer Sannas kompis Amanda, Anton och två tyska tjejer (Nina och Sara).

Efter vi äntligen hade tagit oss till hotellet, trötta och hungriga så hamnade vi i ett rum på sjätte våningen som inte alls var som vi hade tänkt oss. Det var inte alls det rummet som vi hade sett på bilderna och inte alls vad vi hade beställt. Vi hade beställt ett rum med fyra enkelsängar men vad vi fick var två enkelsängar och två bäddsoffor. Redan när vi stod nere i receptionen och skulle checka in så sa mannen i tjänst att det var två bäddsoffor och två enkelsängar. När jag då sa att vi hade beställt fyra enkelsängar så sa han att det fanns inte på det här hotellet (nähä tänkte jag varför i hela friden har ni då bilder på det när man bokar ert hotell!!). När vi väl kom till rummet så var det jätteskabbigt! Jag blev rätt så irriterad som jag brukar ha en tendens att bli när jag är hungrig och trött och saker och ting inte blir som man tänkt sig. Så jag bestämde mig för att gå och klaga i receptionen…jag är ju som sagt rätt bra på att klaga ibland! Slutresultatet blev i alla fall att vi fick ett rum på 17e våningen med två dubbelsängar istället och lite nöjdare blev vi allt. Efter middag så crashade vi ganska snabbt i våra sängar helt utmattade efter resan.

Igår så var det Carinas födelsedag! Tänk att få spendera sin födelsedag på Hawaii!! Dagen spenderades på stranden med massor av sol och bad. Det var helt underbart väder, skulle gissa på ca 28 grader i skuggan, och strålande sol. Senare på eftermiddagen så gick vi runt på stan i hopp om att kunna hitta en ny bikini men det gick inte så bra för ingen av oss hittade någon. Vi gick ut och åt asiatiskt till middag och spenderade sedan kvällen på två olika barer med lite goda drinkar och skön trubadurmusik.

Idag däremot när vi vaknade upp så var det jättemulet så vi funderade på om vi skulle gå en sväng på stan och försöka hitta det vi behöver (vi bor väldig nära shoppinggatorna och stranden så det är ett stort plus!). Dessvärre så fick vi nyss en nödsituationsvarning via sms på telefonen om att det är en ”flash flood” varning i området där vi bor så alla uppmanas att stanna inne och bege sig till högre höjder. Vet inte hur allvarligt det är men det regnar ganska kraftigt men någon översvämning har jag inte sett till än så man kan ju hoppas att det går över ganska fort och inte utvecklas till något allvarligt.

Annars så är allt bara bra! Min telefon fick nå frispel igår och ringde upp folk kors och tvärs så jag ber om ursäkt om någon känner sig träffad. Det var jättekonstigt! Jag kunde inte ens stänga av när den försökte ringa upp folk. Efter lite vila så mår den betydligt bättre men det är väl konsekvenser man får ta om man råkar tappa telefonen i toaletten (vilket hände för ett par veckor sedan). Nu är det bara att hålla tummarna för att den kan bete sig som folk tills jag kommer hem igen för jag har inte alls lust att köpa en ny!

Jag ska försöka bättra mig på att blogga nu och uppdatera så ofta som möjligt! Nu har jag ju ingen skola att tänka på i alla fall. Ska bli otroligt skönt med nästan 5 veckors semester innan man börjar skolan hemma igen.

Kommer upp lite bilder senare när jag har bättre internet.

Aloha!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar