onsdag 11 september 2013

Mac i USA? NEJ!

Idag har varit en väldigt lååång och tråkig dag! Jag och Carina började dagen redan klockan åtta imorse på IT-avdelningen på skolan. Saken är den att till våran kurs Project Management så ska vi använda oss av ett program som heter Microsoft Project och Visio(?) och när en IT-kille kom till lektionen häromdagen så visade det sig att han bara hade en version kompatibel med Windows. Vilket visade sig vara ett STORT problem för oss...vi har ju Mac datorer (eller som Carina skulle säga...Mac data). Så därför var vi tvungen att installera Windows på våra datorer.

Det jävlades en massa fram och tillbaka och killen ville först göra något som kallas för Boot Camp vilket skulle innebära att vi väljer när vi loggar in om vi vill använda oss utav ios eller Windows när vi startar datorn. Detta skulle ta jättemycket plats på datorn...vilket vi inte ville. Varför vill man ha Windows på sin dator liksom??!! Eftersom det jävlades så mycket så slutade det med att han installerade något som heter VirtualBox som gör att när vi väl vill använda oss av Windows så är det bara som att öppna ett nytt program...typ, fast lite mer komplicerat. Ni alla vet ju att jag är riktigt kass på allt som har med datorer att göra så för mig är det här språket rena rappakaljan! :) Fattade typ ingenting när killen som hjälpte oss snackade och ännu mindre fattade han av all svenska han fick försöka tyda på datorn...

Allt tog i alla fall TRE timmar att fixa och när vi väl hade lyckats installera programmet som vi behöver så visade det sig att eftersom Windows öppnas som i en liten box typ...och sedan vill man öppna ett program i det så blir det en riktigt kass upplösning. Så vi ser typ programmet i en jätteliten ruta vilket är riktigt jobbigt!

Det är dock riktigt konstigt det här att det nästan inte finns några Mac användare här i USA. Jag trodde typ som liksom det flesta att majoriteten här skulle ha Mac datorer. På mina fem kurser, vilka innehåller ca 30 pers i varje, så har jag kanske sett fem med en Mac dator...MAX! Alla har typ riktiga tegelstenar till datorer over here. Min gamla dator skulle ha legat i lä, garanterat!

Hur konstig ser inte det här ut??!!






2 kommentarer:

  1. Vaah? nog trodde jag dem var utrustade med Bra datorer nog. Ser drygt ut att skärmbilden är så liten men du kanske vänjer dig:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadu det trodde nog vi alla :) Helt otroligt faktiskt! Ja, det positiva är att jag behöver ju bara skifta till Windows när jag behöver använda programmet till kursen så det klarar jag nog av att leva med :)

      Radera