torsdag 5 september 2013

KURSER

Jahaja klockan är mitt på dagen här och jag har precis avverkat två av tre lektioner idag...Ska inte ljuga och säga att det var lätt som en plätt när första lektionen började 8 och man var trött som ett as. Kan tillägga att det hjälper inte att personer runt omkring en i föreläsningssalen sitter och slumrar när man själv försöker göra allting för att hålla sig vaken...pilla med datorn, tugga tuggummi, rita i anteckningsblocket...ja inte är det mycket som hjälper.

Man får verkligen inte i sig någon näring alls här genom maten så det blir nog till att börja käka vitaminer snart, frågan är bara dock om man vågar med tanke på all skit som dom har i sina saker här. Några av dom andra svenskarna funderar på att börja käka proteinpulver men det skulle jag nog inte våga mig på...det är så otroligt mycket som är lagligt här som definitivt inte skulle klassas som lagligt hemma. Så det blir väl till att lusläsa innehållet på vitamintillskotten. Kommer ett inlägg lite senare om vad vi egentligen äter här! Det sjuka är att vi äter ganska mycket men eftersom ingenting innehåller någon näring så blir vi hungriga och trötta nästan på sekunden igen.

Så tillbaka till mina klasser...ni kanske undrar lite grann vad jag egentligen läser over here. Totalt läser jag fem olika kurser och jag har endast lektioner mån-tors. Jätteskönt att alltid ha långhelg!

1. U.S. Government - En kurs som handlar om hur USAs regering är uppbygg. På första lektionen så pratade vi bland annat om deras vapenlag osv. och så frågade läraren hur det såg ut i Sverige och när vi berättade att man inte får bära vapen in public så skrattade typ resten av klassen (bara amerikaner) och tyckte typ synd om oss...helt SJUKT! Något annat sjukt är att du också tillåts att köra bil här med upp till 0.8 promille i blodet...svensk gräns går vid 0.2... Det är i alla fall en hyfsat intressant kurs. Jag tog den dock mest bara för att det var en 200 kurs och jag ville ha en kurs på en lite lättare nivå så att jag ska kunna fokusera mer på mina företagsekonomikurser. Läraren är också en skön filur med ganska grav skelning som skuttar lätt på sina fötter fram och tillbaka. En väldigt entusiastisk amerikan.

2. Production and Operation Management - En kurs som handlar om olika industrier och produktion. Hur man på bästa sätt sköter saker kring det, kvalitetsfrågor etc. En intressant kurs där jag har en japansk lärare som väldigt ofta refererar allting tillbaka till japanska företag och HELST Toyota. På alla mina andra kurser så är vi rätt så blandade med både killar och tjejer. På denna kurs dock så är vi väl en 30-35 pers varav vi är sju tjejer och resten killar.

3. International Business Management - På denna kurs så snackar vi mycket om hur man ser på management och styrningen av ett företag i olika delar av världen. Hur och vad man ska tänka på om man som företag bestämmer sig för att starta en filial i ett annat land osv. Mycket kulturella aspekter. Också en intressant kurs fast nog den sämsta läraren. En snubbe i 65-årsåldern från Turkiet, fast han låter som en italienare när han pratar. Han drar ut på varenda ord han säger och ställer alltid en massa frågor om ämnet fastän ingen av oss har någon aning om svaren. Då ska någon av oss försöka hitta på en förklaring till något som vi typ aldrig har hört talas om och som i slutändan nästan alltid blir fel och SEDAN kan han förklara vad det handlar om. Riktigt irriterande! Nog den kurs som jag gillar minst, beror dock mest på läraren.

4. International Marketing - Ännu en kurs som är intressant och som även den handlar mycket om hur saker och ting går till i olika länder och vad man ska tänka på om man ska starta upp i ett nytt land och hur man på bästa sätt marknadsför sig i det valda landet. Vad som går hem i hemlandet kanske inte alls går hem i det nya landet. På denna kurs så har vi även fått skaffa så kallade "clickers" el. "response pads" som vi ska använda på lektionen. Vi kommer att få oförberedda frågor som vi ska svara på med hjälp av den där lilla manicken som ser ut som en miniräknare typ. Sedan registreras svaren på lärarens dator och han vet vem som har svarat vad och så....detta tas även med i slutbetyget. Vi invigde dom igår men vad jag och Carina inte fattade (liksom hälften av klassen) var att det gick på tid och att det tydligen fanns en liten sak framme på tavlan som räknade ner (någons huvud var i vägen) så vi missade totalt att svara på första frågan men vi lär ju få ett antal försök till på oss.

5. Project Management - Detta är en riktigt intressant kurs för det här är något som jag skulle kunna tänka mig att jobba med i framtiden. Projektledning! Styra och ställa med folk och planera olika projekt och event. Riktigt kul! Vi har även ett grupprojekt där vi ska planera för ett välgörenhetsevenemang där vi ska komma på hur man ska samla in pengar till en vald välgörenhetsorganisation...allt är dock på låtsas men man måste som ändå planera och ordna allt från scratch.

Ja ni det var lite kort om mina kurser...nu ska jag nog ta mig en liten powernap så jag orkar med min lektion som jag har i eftermiddag. Känner mig som den där figuren som behövde tändstickor för att hålla upp ögonlocken.

Höres!


2 kommentarer:

  1. Vad kul att läsa om vilka kurser du går! Låter väldigt intressant faktiskt och det är bra grejer att lära sig, oavsett vad du väljer att göra i framtiden.:) Lycka till!

    SvaraRadera