torsdag 3 oktober 2013

En händelserik vecka!

Ledsen att det var en hel vecka sedan jag bloggade senast men ibland hinns det helt enkelt inte med. När jag inte har bloggat så har jag i stället hunnit med en Homecoming Weekend, tre tentor, en inlämningsuppgift och resterande tiden har bestått av att i princip äta och sova för att orka med allt.

Vi fick tillbaka resultaten på en tidigare tenta som jag gjort och resultaten på en uppsats som jag var tvungen att skriva. På tentan fick jag 140/150 och på uppsatsen fick jag 95/100. Helt sjukt men riktigt kul! Fattar mig inte alls på systemet här borta...de måste ju inte ha speciellt höga krav på kvaliteten på saker och ting här. Hoppas att det fortsätter i den här riktningen! Att få 95/100 på en uppsats som man stressat med att få färdig och inte lagt ned särskilt mycket tid på, i USA där engelska är modersmålet känns ju lite konstigt med tanke på att engelska inte är mitt modersmål...

Homecoming...ja vart ska jag börja. Eftersom vi hade tenta och så under Homecoming Week så märkte jag inte av att det var Homecoming så mycket. Vi var inte med på några aktiviteter under veckan utan vi var bara med under lördagen.

Vi kickade igång vår helg med att gå ut och käka på restaurang på fredagen. En riktig restaurang med kött!! Av någon anledning så är vi svenskar alltid för uppklädda när vi går ut någonstans...fastän vi anstränger oss för att inte klä upp oss. Men det var i alla fall trevligt och riktigt god mat fick vi. Det kom även fram en snubbe till oss när vi satt där på restaurangen och han frågade oss vart vi var ifrån. Han hade tydligen spenderat ett år i Sverige på 70-talet, pluggandes på Stockholms Universitet. Efter det året så jobbade han en sommar på Posten innan han återvände till USA. Han var jätteduktig på att prata svenska! Han hade tydligen försökt hålla igång med det och när han jobbade som lärare så hade han haft svenskagrupper där folk hade träffats en gång i veckan för att snacka svenska. En minst sagt skön snubbe!

På lördagen så började vi dagen med att kolla på paraden där lite allt möjligt medverkade så som, sororeties, fraternities, fotbollslaget, volleybollaget, bibliotekarierna, restauranger i stan etc. Höjdpunkten när vi stod där i regnet var nog att de även gick runt en massa folk som delade ut en massa gratis saker, framförallt godis. Det var i alla fall roligt att se på!

Sedan blev det dags för fotbollsmatchen (när jag snackar fotboll hädanefter så menar jag ju så klart amerikansk fotboll). Inte så jättekul enligt mig eftersom jag inte fattar mig på spelet. Tycker mest att det är roligt att kolla på allt folk runtomkring en. Efter fotbollen så bar det iväg till vår kompis Ethan som hade fest. Det är riktigt kul att umgås med honom och hans vänner för då får man äntligen umgås med lite amerikaner. Senare på kvällen så drog vi vidare till en fraternity (de har ett eget hus). Det var kul att se hur en sådan såg ut, första gången för mig, dock inte riktigt som det ser ut på filmer. Jäkligt skitigt så farmor skulle definitivt inte ha trivts. Sista anhalten för kvällen blev downtown Mankato där vi snurrade runt på en del barer (ganska behändigt när alla ligger efter varandra på en lång gata).

Det var en rolig helg och jag är ändå glad att vi fick uppleva Homecoming medan vi är här, händer ju som bara en gång per år. Det var dock ingen bal eller liknande som jag alltid har föreställt mig att det skulle vara utan egentligen bara en gigantisk fest där en massa gamla elever kommer tillbaka och hälsar på. På söndagen var det tillbaka till verkligheten igen med plugg och uppladdning inför den här snart gångna veckan. Nu ska vi bara hålla tummarna för att det har gått lika bra på de här tentorna som jag har haft denna vecka.

Imorgon bär det av till Duluth med en hel hög av de andra utbytesstudenterna. Ska bli kul att träffa Malin igen (ni som inte är från Umeå, Malin är en tjej ifrån min klass som är på utbyte i Duluth). Det sägs att det tydligen ska vara riktigt fint däruppe kring de stora sjöarna. Kan säga att det ska i alla fall bli riktigt skönt att få se lite vatten igen, saknar det!

Uppdatering om Duluth kommer efter helgen!
Jag gick och blev cowboy på festen...

Så himla gott! Det är inte allt för ofta man får i sig en köttbit här inte.

Vi lyxade även till det med en liten efterrätt...inte så dum den heller.

När vi skulle dra hem från restaurangen i fredags så märkte vi att vi alla hade vita converse. Detta är också något som andra runt oss brukar påpeka...vi svenskar har alltid vita converse. 

Maskot

Cheerleaders

Roliga gubbar i småbilar av något antikt slag. Hade inte haft något emot att få provköra en själv!

Denna match var det betydligt fler som kollade på än den första jag var på.  Vi vann förresten! 








1 kommentar:

  1. Äntligen! Och vad roligt att läsa! Och du är så snygg! Och jag saknar dig!! Klart att du klarar skolan, du är ju bäst! :* kul med homecoming! Ha det braaaa! /Nathalie

    SvaraRadera