måndag 7 oktober 2013

Duluth

Jaha då var man hemma igen efter en weekend i Duluth. Vi hade ju inte tur med vädret i alla fall, det kan man lugnt säga! Det regnade i princip konstant och blåste orkanvindar, utanpå det så kan man lägga till att det var svinkallt och vi inte alls var rätt klädd. Men vi hade det roligt i alla fall.

Resan skulle börja i fredags kl.12 men redan där så blev vi försenade. Vi kom inte iväg förrän strax före ett eftersom vissa uppenbarligen inte vet hur man passar tider. Bussresan upp till Duluth som ligger i norra Minnesota tog cirka 3,5 timme effektiv tid men eftersom vi stannade halvvägs och tog en paus så tog det helt plötsligt en timme till. Vi skulle stanna en kvart, tjugo minuter men det finns ju vissa kulturer i denna värld som inte vet innebörden av att passa tider. Något som vi svenskar har varit otroligt irriterad över hela resan!

Väl framme i Duluth så inser vi att hotellet som de har bokat in oss på är ett sjabbigt litet motell i Wisconsin, grannstaten till Minnesota. I och för sig så åkte man bara över en lång bro och så var man i Minnesota igen. Tydligen så ligger staden Duluth i båda staterna. Kan ju bocka av en till stat på listan i alla fall. När vi kom fram så var vi så jäkla hungriga så vi skulle dra ned till downtown Duluth och käka på en restaurang, alla ca 40 som var med på resan. Det visade sig dock att restaurangen inte hade plats för alla oss. Vi stannade kvar en stund i hamnen nere i downtown för att folk skulle få ta bilder och så (Cita, kvinnan som ordnade resan för oss, är besatt av att ta bilder så det finns hur många gruppbilder som helst från denna resa). Vädret var hemskt! Regnet bara vräkte ned samtidigt som det blåste jag vet inte hur många meter per sekund. Skyhöga vågor var det i hamnen också och det var till och med några som stod lite för nära som blev dyblöta av vågorna som vällde in. Efter att vi alla hade klagat lite så åkte vi äntligen vidare. Vi åkte till ett mall där det fanns flera olika restauranger att äta på så att vi alla skulle få plats någonstans. De flesta av oss svenskar plus en tysk gick till ett ställe som heter Noodle's. Riktigt god mat har dom! Jag åt en pasta med biffsås och eftersom klockan då var åtta när vi äntligen fick in maten och jag inte hade ätit någonting sedan elva då vi åt lunch så försvann maten på två röda.

Efteråt så fick vi själva upptäcka downtown Duluth så vi tog en taxi ned till hamnen igen och gick och satte oss på en bar vid namn Old Chicago. Vi skulle beställa in en öl var och eftersom vi inte riktigt visste vad vi ville ha så kom vår jättesöta servitris ut med en massa olika prover av olika ölsorter så att vi fick provsmaka innan vi bestämde oss. Där kan man snacka om bra service! Det blev en hyfsat tidig kväll för mig och Sanna för vi drog tillbaka till hotellet så vi var i sängs vid ettiden medan de andra svenskarna höll igång till strax efter tre någon gång. Fattar inte hur dom orkade med tanke på att vi skulle upp sju igen.

På lördagen så besökte vi först ett mansion som tydligen var hemsökt på grund av att det hade skett något hemskt mord där för en massa herrans år. Skulle säkert ha varit jättefint om det inte hade varit för det faktum att vädret fortfarande var jättedåligt. Vi fick inte heller gå in till museet som var inomhus för det kostade $15 och enligt Cita så hade vi internationella studenter inte råd med det utan vi fick bara gå runt på omgivningarna. Cita propsade även på att vi skulle gå ned till en strand som låg nedanför huset och det hela slutade med att jag blev dyblöt från knäna och nedåt. Vi skulle ta bilder (som vanligt) och en av alla de miljoner skyhöga vågorna svepte in över mig. Det var sådär lagom roligt att gå omkring i skor som plaskade resten av dagen. Kallt var det också. Vi åkte sedan vidare och käkade lunch på ett ställe som heter Grandma's Restaurant. De hade så otroligt goda hamburgare! Godaste hamburgarna jag har ätit här i USA! Sedan åkte vi vidare till hotellet och gick och la oss och sov en stund eftersom vi inte hade fått så jättemycket sömn dagen innan.

På lördagkväll så mötte vi upp Malin. Det var jätteroligt att ses igen! Vi käkade middag tillsammans med Carina och de resterande svenskarna och så hade Malin dragit med sig ett gäng också. Vi käkade middag på Grandma's men det gjorde inte oss något för det var jättebra där. Vi drog sedan vidare till Grandma's Sports Garden vilket är en bar/nattclub. Utelivet i Duluth var så mycket roligare än vad det är här i Mankato och med Mallan vid sidan om mig och Carina så kändes det som om vi var tillbaka i Umeå på Epuben. Vi hade en skitrolig kväll och det blev rätt sent med tanke på att vi skulle upp tidigt på söndagen igen men det var det lätt värt det!

När vi vaknade på söndagen så var vi väl inte det piggaste gänget i stan utan vi var rätt så trötta. Vi hade i alla fall bestämt oss för att vi inte skulle vara klara så tidigt som Cita hade sagt till oss utan vi bestämde oss för att komma sent helt enkelt. Något som vi hade märkt under hela resan var att vi ALDRIG kom iväg den tiden som det var sagt. Det spelade ingen roll vad vi hade gjort eller vart vi var någonstans. Folk kom aldrig i tid och det var så jädra irriterande så nu tänkte vi ge igen. Kan ju tillägga att fastän vi var sen så var vi först in i bussen...

Vi hade lite bättre väder på söndagen för det regnade inte men det var fortfarande blåsigt och kallt. Vi åkte först till en fyr en halvtimmes färd utanför Duluth. Den var fin men ingenting märkvärdigt. Nästa stopp var Gooseberry Falls som var ett vattenfall. Det var inte heller så märkvärdigt. Vi åkte sedan tillbaka till downtown Duluth för det var dags för en mini cruise ute på sjön som vi egentligen skulle ha gjort på lördagen men som blev inställd. Alla åkte på båtturen utom vi svenskar för vi kände som på oss att det inte skulle bli någon höjdare så vi kände inte för att spendera $14 på det. Vi svenskar hade ju rätt som vanligt för vi fick sedan höra att de flesta hade sovit sig igenom hela båtturen. Haha rätt åt dom!

Vi gick i stället på Grandma's för tredje måltiden i rad. Haha och det värsta är att i princip nästan alla åt hamburgare alla dom tre målen. Som vanlig så drog ju allt ut på tiden så medan vi väntade på alla andra så gick vi runt och strosade nere vi hamnen och gick i lite butiker, bland annat en chokladfabrik. Tillslut blev vi så less så vi satte oss och väntade på de andra på ett fik. Vid femtiden så lyckades vi äntligen komma iväg från Duluth så vi var hemma i Mankato igen vid strax efter nio. Fastän vi hade haft några roliga stunder i Duluth så var det så jäkla skönt att komma hem igen till sin egen säng och sitt eget täcke (jag hade delat en dubbelsäng samt ett tunt litet lakan som täcke med Carina).

Nu har i alla fall en ny vecka börjat så det är bara bita i det sura äpplet och börja plugga igen. Förhoppningsvis så drar vi svenska tjejer iväg på en roadtrip med några andra utbytesstudenter till Mount Rushmore i helgen men allt detta beror helt och hållet på vad som händer med USAs Government. Eftersom det är en nationalpark vi ska besöka så är den stängd för tillfället tills de löser sina problem.

Var förresten och hämtade posten nyss och hittade ett fint litet vykort från min kära lilla farmor. Hon vet hur hon ska pigga upp en hon! För er andra som skulle ha lust att skicka nått till lilla moi, inte vet jag, ett vykort, lite svenskt godis eller något annat roligt om ni nu kommer på det, här är min adress:

420 Ellis Avenue McElroy G wing #324
56001-6007 Mankato MN
USA

Ölprovning

Vid det här hemsökta huset så låg den en liten kyrkogård och i princip på alla gravstenar så stod det svenska efternamn. Riktigt creepy var det.