tisdag 21 januari 2014

Final Call - Tillbaka i Sverige

Nu har det redan hunnit gå ett par dagar sedan jag kom tillbaka från mina fem månader i staterna. Jag har redan avverkat min andra dag tillbaka i Umeå och är i full gång med en ny kurs. Jetlagen gör sig också väl påmind då jag är trött konstant men förhoppningsvis så är ordningen återställd om ett par dagar.

Jag tänkte i alla fall att jag skulle försöka summera mitt äventyr som jag har varit på. Jag har haft det jätteroligt i USA och har träffat så många trevliga människor som jag hoppas att jag får ynnesten att träffa igen någon dag.  Jag ångrar inte för en enda sekund att jag åkte utan det har varit en jättebra erfarenhet.

Jag trivdes riktigt bra i Mankato, Minnesota om man bortser från maten som inte får många pluspoäng. Fyra månader studerandes där känns nu i efterhand rätt så lagom eftersom det inte fanns så jättemycket att göra i Mankato som stad samt att det var ganska svårt att ta sig från Mankato utan att hyra bil. Om jag gör om detta någon gång så blir det nog till en större stad om jag får välja.

Om man kollar in studieresultaten efter denna höst så är jag rätt så nöjd. Jag läste som sagt fem kurser därborta varav jag tillslut fick fem A:n och ett B. Inte illa om jag får säga det själv!

Om jag blickar tillbaka på de fem veckorna som jag reste runt i landet efter studierna så finns det inte mycket alls att klaga på. Det var jätteroligt att min fina kompis Nathalie ville komma över och resa runt med mig och de andra svenskarna. Det är jättesvårt att försöka välja en höjdpunkt från när vi reste runt eller att säga vilken stad jag gillade mest eftersom allt har varit bra på olika sätt. Jag fullkomligt älskade Hawaii och skulle inte alls ha haft något emot att spendera ett antal veckor till där, liggandes på stranden och bara slappa. I San Francisco så var det mycket intressant att få se kända turistattraktioner som Lombard Street, Golden Gate Bridge och Alcatraz. Att sedan få bila ned från San Fran till LA längs med kusten och Highway 1 var riktigt häftigt och vi hade en helt underbar utsikt. LA var också trevligt men kanske inte riktigt som jag hade tänkt mig att det skulle vara. Las Vegas var precis som man hade tänkt sig om man jämför med filmer och så och jag var otroligt tacksam för att vara tjej just där. :) Miami kunde ha fått bjuda på lite bättre väder men det var skönt att få en ursäkt till att bara ligga inne på hotellrummet en dag och slappa. Till sist så avslutade vi ju med ett par dagar i NY innan det bar iväg hemåt igen. Och NY är NY. Full fart och fläkt hela tiden med biltutor och andra olika ljud och ljusgrejor överallt. Men jag gillar't!

Förutom resorna vi gjorde efter så hann vi ju även med några under studietiden. Washington med mina svenska ladies var jätteroligt och det var otroooligt intressant att få se saker som Vita Huset och Kapitolium. Jag hade även en riktigt mysig resa till Chicago under Thanksgiving och pricken över i:et på denna resa var ju att min kära faster ville komma över och hälsa på. Vi hade enligt mig några riktigt trevliga dagar tillsammans.

Jag vill även ta tillfälle i akt att tacka er alla som har följt mig på denna resa och tagit er tid att läsa mina inlägg och kollat igenom de bilder som jag har lagt upp. Lite synd bara att jag inte har kunna uppdatera så ofta som jag hade velat men för att vara ett välutvecklat land så har USA väldigt dålig uppkoppling till internet och det har ofta satt käppar i hjulet för bloggen oavsett vart jag varit i landet.

Så tack för mig och ha det så bra allihopa!

Kramar!




6 kommentarer:

  1. Stort tack Mathilda för att man fick följa med vad som hände dig over there. Har aldrig följt en blogg tidigare men det var jättekul.
    Lycka till med skolan och ha det så bra.
    Vi kanske syns till sommaren.
    Moster Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tycker det! :) Tack så hemskt mycket! Jag hoppas verkligen att vi syns till sommaren! Ha det så bra! :) Kramar

      Radera
  2. Det är sannerligen vi som ska tacka Dig för Dina fantastiska och
    innehållsrika berättelser under Din vistelse i USA. Vilka minnen
    Du bär med DIg och vilka prestationer att dels kunna klara av
    studierna på ett så lysande sätt och sen ha tid att blogga och
    ge oss här hemma dessa detaljerade och läroriksa skildringar.

    Lycka till med Dina fortsatta studier och hoppas vi ses snart!

    Kramar

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir att du tycker det Karin! :) Förhopppningsvis så försvinner nog inte minnena i första taget. Tack så jättemycket! Det hoppas jag också! :)

      Kramar!

      Radera
  3. Kan bara instämma i ovanstående. Det har varit mycket inspirerande att följa din upplevelse. Jag har fått en annan syn på bloggande, det minskar verkligen avstånden i världen. Man blir ju riktigt sugen på att resa själv, men en sån här långresa kanske blir först när man blir en glad pensionär, om orken räcker då :) . I så fall blir det nog utan allt trevligt nattsuddande tror jag.

    Med de studieresultat du presterade "over there" kan jag bara säga för dina framtida studier att "the sky is the limit"

    Hälsningar och varma kramar från
    Moster Gunnie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket! Klart du ska ut på en långresa om du får möjligheten och det hoppas jag verkligen att du får! :) Kan mycket varmt rekommenderas!

      Kramar!

      Radera